MINDFULNESS & MEDITATION

Genom att öva mindfulness, dvs. medveten närvaro i nuet, ger du dej tid och får perspektiv så du hinner uppmärksamma och reflektera, i stället för att reagera, på det som händer i ditt liv.

Du får lättare att välja om du vill/behöver agera på saker och företeelser i livet, eller om det finns saker som du kan släppa.
Du minskar stress och oro och ökar dina möjligheter att möta svårigheter, att hitta acceptans och släppa spänningar både psykiskt och fysiskt.

Forskning visar att mindfulness kan reducera symptom som stress, smärta, ångest, depression och nedstämdhet. Läs mer här.

Bäst är att få in mindfulness-meditation regelbundet i vardagen. Det räcker med en stund i närvaro för att känna skillnad.

Att slappna av och känna igenom kroppen, i full medvetenhet och uppmärksamhet, kallas kroppsscanning och är en del av mindfulness. Prova en  kroppsscanning med Sara Emilione.

I yogan övar vi medveten närvaro. Närvaro i rörelserna, i kroppen, i vilan, i vår andning och i meditationen. Hela yogapasset blir till en lång skön mindfulness meditation. Det gör dig lugnare och mer harmonisk, får dig att hantera stressiga situationer bättre och stärker din kontakt med dig själv och dina behov.

Yoga och mindfulness är en fantastisk kombination med goda resultat var för sej. Tillsammans är det en riktig källa att ösa ur och njuta av!
 
Att hitta inre stillhet i vardagen..................

"Må jag få sinnesro så att jag kan acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Ett fint inslag om hur meditation kan läka en utbränd hjärna med professor Åsa Nilssone i
TV 4
Tyvärr lite annonstid först, men vänta ut den, det är det värt! Och så en artikel om mindfulness ur Läkartidningen.

google37caea8745800794.html