Träningsprogram

 

Träna är viktigt - men träning kan vara väldigt olika. Vi erbjuder ett utbud av olika träningsprogram som kan passa olika - i program som du kan hänga med på från din telefon eller dator hemifrån med enkla medel. 
Sidan är under konstuktion! 
vi kommer under året bygga upp ett litet utbud av olika både träningsprogram och

videos du kan följa med på via datorn eller telefonen - Håll utkik! 
Klicka på knapparna för att komma till ett litet urval av olika saker du kan kan göra. 

 



 

        

               

 

 

Här är ett gratis enkelt träningsprogram att göra hemma för dig som kanske har haft svårt att få till träningen under senaste tiden pga pandemi, eller känner att kroppen behöver lite mer rörelse för att bli piggare, starkare och smidigare. 

Allt du behöver är en stol, ett skaft  av något slag, och något stort med ett handtag som väger lite. Jag har tagit en skurhink med lite såpa och andra flaskor med rengöring i , en du kan till exempel ta en dunk vatten, 5 eller 10 liter, eller något annat du kan komma på, som väger allt från 4-15 kg beroende på hur stark du är. 

 

Gå med i vår sändlista för uppdateringar här! 

Låt mig få veta när det finns mer!

Tack för att du prenumererar!

Tips för hur du hittar hållning

Uppvärming med moppskaft

Uppvärmning med kvastskaft. Lägg det över axlarna och ställ dig brett med kroppen. Vrid nu hela kroppen runt åt ena hållet ,och sedan åt andra hållet. 

Övningen är en mjuk och skön övning som skapar rörelse framförallt ryggen. 

Rörlighet med mopp

Mer rörlighet och uppvärmning med ett kvastskaft eller mopp - Börja med att sträcka dig lång, , spänn magen och sen lätt luta bakåt med armarna över huvudet. 

Luta dig sedan fram och ner med kvastskaftet tills du närmar dig marken. 

Växla fram och tillbaka några gånger. 

Knäböj till stol

Ställ dig framför en stol. Bredda mellan fötterna. Utan hjälp av armarna, sätt dig nu ner, och sen ställ dig upp igen. 

Bredda även knäna under övningen, så att du når samma bredd som du har mellan fötterna. 

Fyll hinken med sånt som väger, flaskor med vatten, städmaterial eller kanske stenar. 

Placera hinken mellan fötterna, stå brett, och fatta handtaget. I en rörelse både reser du dig upp och drar hinken upp mot magen. Släpp långsamt ner till golvet igen. 

Fatta hinken med båda händerna, och dra den in mot bröstkorgen, högt upp, strax under hakan. 

Böj benen och ladda, och skjut ifrån samtidigt som du trycker upp hinken mot taket, som om du skulle skjuta iväg en basketboll. 

Ner i samma position igen och repetera. 



 

Press med hink

Lyft med hink

Utfallssteg

Stötta dig gärna mot något för denna övningen - jag tar min  mopp, men du kan hålla i ett bord, en bänk eller en dörrkarm. 

 

Ta ett LÅNGT kliv, ställ dig på tå på ditt bakre ben, och sänk dig ner mot golvet genom att böja båda benen. Skjut ifrån upp till raka ben igen.