Råd för vataårstiden- höst och vinter

Värmande te- kalasbra just nu.... Värmande te- kalasbra just nu....

Under höst och vintern dominerar främst vata-egenskaperna (torr, kall, lätt) i naturen, men även i vår kropp. Huden blir torrare, vi känner av mer stelhet och värk och kanske också mer oro. Därför rekommenderas vata-reducerande åtgärder  under denna årstid, för alla.

Här är några tips:
 -Ät varm lagad mat. Soppor och grytor är perfekt!
- Gröt till frukost, havre, bovete eller vad du gillar. Gärna med torkad frukt i.  Värm mjölken lite i kastrullen innan du häller den på gröten!
– Drick kokt varmt vatten till måltiden och gärna mellan måltiderna, pröva  med några skivor citron eller färsk ingefära i vattnet.
– Minska ditt intag av rå mat, sallader, torra livsmedel
– Var sparsam med kaffe-både stressar och torkar ut.
– Ät mer Vatabalanserande kryddor och örter som saffran, kanel, basilika,    ingefära, cayennepeppar, spiskummin och vitlök.
– Ät gärna stark mat men med måtta då starka kryddor kan ”torka ur”.
– Regelbundenhet är viktigt- var noga med att inte hoppa över måltider.
- Håll dej varm! På med varma strumpor, mössa, kofta, svep in dig i en  filt......
- Vila och lugn är extra viktigt under den här årstiden!

Ge dej själv en oljemassage då och då med varm sesamolja. Lägg lite extra tid på att massera, fötter, nacke och mitt på toppen av hjässan. Ta sedan en varm dusch. 

Värmande dryck:
1 liter vatten, en bit färsk ingefära, en kanelstång, 5-6 kryddnejlikor samt eventuellt några fänkålsfrön. Koka ca 5 minuter och låt dra en stund. Drick, njut och bli varm.

Förkylningshonung
3 matskedar honung
½ tsk torkad ingefära
½ tsk gurkmeja
lite svartpeppar
Ta en tesked av blandningen 2-3 gånger per dag vid förkylning.
Drick lite kokt, varmt vatten efteråt.
OBS! Blanda inte honung i kokhett vatten, då förstörs enzymerna.

Gurkmeja bygger upp immunförsvaret och ingefära hjälper matsmältningen. Superkryddor att ha hemma i förkylningstider.

google37caea8745800794.html